Ahad, 11 Oktober 2015

HOW I FELL IN LOVE WITH YOU...SHAKLEE

Assalamualaikum dan hai para sahabat semua..

Assalamualaikum dan hai para sahabat semua..

Tentu dah pernah dengar shaklee kan, samalah...saya pun dah lama dengar..dari dulu lagi..tapi tak pernah ambil pusing pun..yang terlintas dalam fikiran adalah barang baik tapi mahal...so, abaikan. Bila sakit, tanya pakcik google untuk cara mengatasi emmm...shaklee lagi..balik-balik shaklee..so, abaikan je..mahal, dah sembuh, lupakan terus. Then, sakit datang balik..cari tip-tips nak atasi lagi...demam dan sebagainya..cari punya cari, search-search bagai..produk shaklee lagi yang jumpa..so, abaikan..letih dengar nama tu je...heee

Tapi ada org ni..sakit tak berhenti-henti, resdung teruk..sekali bersin wow..mcm kena hujan salji kejap..teruk..teruk..teruk( intonasi upin ipin)..Dia..suami saya. siapa kenal, tau sangatlah resdung dia tahap mana..hehe. So, sakit berulang-ulang..repeat ubat klinik yang sama, malah cucuk banyak kali pun tak sembuh, sembuh kejap je, esok lusa gatal balik, bersin balik..hmm, risau pula efek buah pinggang (siapa tak sayang suami oiiiii). Cari produk yg tiada bahan kimia..upsss, SHAKLEE lagi..ooo..abaikan terus..then try produk herba lain..cuba cuba dan terus mencuba...wow, ubat kapsul herba efek cepat dan berkesan. barang murah pun bagus ape rm6-8 sebotol. 

Ya, memang nampak kesannya cepat, sebab apabila suami makan dua biji kapsul yang disarankan tak lama lepas tu, bersin akan hilang. Demam pun cepat baik. Malangnya, suami akan tidur saja sepanjang hari dan tidak bermaya kesan sampingan ubat herba tersebut. Sememangnya ubat kapsul tersebut tidak mempunyai kandungan yang sah sebab tidak tertulis apa-apa berkenaan bahan yang terkandung dalam kapsul tersebut. Dia teruskan makan apabila resdungnya kembali. Walaupun resdung suami cepat lega tetapi dia tetap akan sakit bila tidak kena tempat dan keadaan. Suatu hari, suami mengesyorkan ubat kapsul tersebut kepada abang lelakinya yang mempunyai masalah jerawat yang agak teruk disebabkan resdung. Malangnya, wajahnya semakin teruk dan jerawatnya selalu keluar darah. Dia rasa pelik dengan kapsul tersebut. Kebetulan, abang suami bekerja dengan jabatan kesihatan, maka dia cek kapsul tersebut kerana ragu-ragu-ragu sebab tiada kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia. So resultnya, dia bagitahu kapsul tersebut mengandungi kandungan steroid yang boleh menghilangkan alahan seperti resdung dengan cepat. Steroid ni sangat bahaya jika diambil secara berterusan. Sesetengah produk/ubat yang didakwa ubat tradisional/kampung yang tidak berdaftar selain dicemari racun berjadual ia sebenarnya dicampur dengan steroid tanpa pengetahuan pengguna. Jadi, keselamatan pengguna tidak terjamin. Pengguna seperti suami saya yang merasakan ubat herba seperti itu sangat mujarab kepadanya akan membeli berulang-ulang malah pernah memborong kerana percaya akan keberkesannya. Yela, memang akan hilang cepat resdung suami sebab steroid bertindak sebagai anti radang. Syukur, abang suami menasihati agar menghentikan penggunaan produk yang diragui macam tu. Tak pasal-pasal kesan sampingan lain muncul. Saya pun search pasal steroid dalam ubatan.

Antara kesan-kesan sampingan steroid adalah seperti berikut;

  • meningkatkan tekanan darah(risiko darah tinggi disebabkan pengumpulan air & garam)
  • risiko sakit perut (gastrik & ulser)
  • risiko jangkitan kuman
  • melambatkan proses penyembuhan luka
  • pengumpulan lemak (muka sembap)
  • meningkatkan selera makan (masalah kegemukan)
  • risiko kencing manis
  • gangguan emosi seperti kemurungan, gelisah, tekanan, dan imsonia(sukar tidur)
  • sakit sendi
  • demam kuning
  • masalah sistem urinari
  • masalah jantung
  • strok
  • kerosakan hati
Saya menjadi risau dan menasihati suami agar membuang sahaja semua ubat yang dibelinya secara borong. Memang rasa rugi, tapi saya rasa kesihatan itu tiada bandingannya berbanding wang. Dah teruk nanti, duit pun keluar banyak juga. Baik lagi mencegah daripada merawatkan. 

Selepas itu, cari pula produk herba yang ada kelulusan KKM..hmmm, makan berpuluh biji kesannya pula tidak ada. Suami akan resdung, demam dalam tempoh waktu yang lama. Bersin dan batuk berterusan. Mungkin tak sesuai untuk suami saya lalu stop sajalah kan. So, cari lagi info pasal produk yang berkesan..and now, shaklee tetap benda penting orang borakkan. So, i think i give a try this time. yela...kot2 berkesan kan, sebab dicanang sana sini namanya.

Then, 1st produk i buy..Alfalfa Shaklee untuk yang tersayang (itupun terborak pasal alfalfa  biras..hehe, thanks kak ina) sebab suami asyik demam memanjang, sampai saya asyik risau memanjang..sakit2, pergi klinik, tapi tiada apa2, bagi ubat..tidur memanjang..ubat mahal, murah semua dah try, ubat moden kampung..tradisional, petua..segala-gala petua dah try..tak okey juga. ok, shaklee, tunggu..

Dah beberapa hari search pasal shaklee, dah bertahun pun search produk famous dalam rangkaian shaklee, but Alfalfa macam baru dengar pula, so search banyak kali sebelum beli..kesan-kesannya, reviews testimoni, semua positif. k, saya beli. Keesokan harinya, saya start bagi suami makan secara konsisten dan banyakkan minum air 2-3 liter sehari.Suami biasalah dia berpantang makan belacan tapi saya suka makan belacan, kalo belacan kena dengan selera dia, dia ambil sikit2 jela sebab risau resdung datang balik. Tapi, saya dah pandai buatkan sambal belacan kegemarannya, so, dia pun makan banyak. selalu sikit-sikit. tapi ini, mengalahkan saya si hantu sambal belacan..hehe

2-3 minggu berlalu saya tak perasan pun dia dah semakin okey..tak bersin pun..tunggulah beberapa jam lepas mkn..nampak okey je..okey, esok..makan sama jugak..tunggu juga..tak bersin pun..hidung, mata tak gatal pun..pelik. saya pn, cakap..betul ka sebab alfalfa..tak ambil produk/ubat lain ke, tapi manalah makan ubat apa2 dah kata suami..suami 1st time cakap, baguslah alfalfa ni.terkejut juga dengar, rasa mcm nak dengar berulang kali, apa tidaknya..tak ada satu produk pun suami percaya sebab tak berkesan pun bagi dia. kalo berkesan pun, kandungan kimia@dadah di dalamnya adalah tinggi. kalo nampak apa-apa produk yg diiklankan susah betul nak percaya, dengar telinga kiri, keluar telinga kanan..hehe.


So, saya pn semangatlah bagi suami makan apa saja dia suka..tak kiralah seafood ka, daging ka..sambal belacan pun dah ok..apalagi saya nak ucap kan..selain bersuyukur sangat sebab suami tak demam selalu macam dulu disebabkan resdung. Dan yang paling penting juga, tak ada dah gatal2 kat badan dia yang tiap hari mesti macam bengkak2 kena gigit nyamuk (kelopak garam katanye) walaupun dia tak makan pun makanan dia alah tetapi, tiap hari garu sana sini, pergi hospital, makan ubat dan cucuk juga tapi tak lega-lega.  kesian kat dia.


Ni lah gatal-gatal di badan suami yang dia garu (kelopak garam ikut corak dia garu)hee..tiap-tiap hari ada dan tiap hari sapu Calamine Lotion, sekarang alhamdulillah tak nampak dah pun.



ALFALFA COMPLEX 330 biji

Saya dan suami percaya produk ini sebab sangat berkesan pada suami saya. hingga ke saat ini, suami bercakap pasal keberkesanan alfalfa terhadapnya.  Tak percaya tryla..bagi yg ada alergic, resdung, untuk elak sembelit pun bagus..consume sekali dengan vit C.. sebab vit C meningkatkan daya tahan tubuh seseorang. Suami consume vit c juga. Yang saya perasan bila dia consume secara konsisten vit C, wajah dia cerah sikit dan tak kering sangat, kalau dulu macam kelammmm je suamiku ini(maaf husband) hehe..Yang paling penting bagus untuk rawat resdungnya juga. saya pun amalkan, jerawat dulu yang macam gunung-gunung berapi yang meletus, alhamdulillah..dah ok dah. tak percaya nanti saya kasi gambar dulu dan sekarang. kena godek2 dulu cari gambo lama.hee

Saya dah cuba, suami pun dah yakin, katanya tak kenal maka tak cinta kan, anda bila lagi..jom la sm2 try. So, jangan malu-malu SMS/WHATSAPP saya okey to order okey.

Saya bagi harga membo memboooo..heeee

P/S : Thank you Shaklee and Puan Ilani (bantu saya libatkan diri dalam dunia Shaklee). Next time, saya share pasal produk lain shaklee pula k.

Salam...

YOUR SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR START FROM SEPTEMBER 2015
PERLIS/MALAYSIA/WORLDWIDE

Julia Sia/Rafizi Saad ( ID : 1212635)
019-4101586

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...